Yellow Family | Falen, goed of slecht?
22196
post-template-default,single,single-post,postid-22196,single-format-standard,qode-social-login-1.0.2,qode-restaurant-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-4.6,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive
 

Falen, goed of slecht?

Veel kinderen hebben last van faalangst. Ze durven geen nieuwe dingen te proberen, bang dat het ze niet gaat lukken. Of ze zijn ontzettend zenuwachtig voor toetsen, omdat ze bang zijn dat ze de antwoorden niet weten. Ze zijn bang om te falen.

 

“Van fouten maken leer je!”

 

Hoe ontstaat deze angst om te falen? Kinderen met faalangst hebben de lat erg hoog gelegd voor zichzelf. Zij hebben slechte ervaringen met falen, omdat zij hier eens op een negatieve manier op zijn aangesproken.

 

Falen wordt ook vaak als negatief bestempeld. Dit is jammer, want soms is falen juist goed!

Bijvoorbeeld bij krachttraining. Als je wel eens een ervaring hebt gehad bij een personal trainer, dan weet je dat je trainer je stimuleert om ‘tot falen’ te trainen. Dit betekent dat je alles uit je lichaam haalt wat erin zit, tot je niet meer kunt. Je zet je dus voor 100% in.

 

Als je deze 100% inzet toont, dan kun je toch eigenlijk nooit falen? Je hebt gedaan wat je kon en meer dan dat, kun je niet doen.

 

Belangrijk is dus dat kinderen gaan rondlopen met een zogenaamde ‘Growth Mindset’. Kinderen geloven dat ze nieuwe dingen kunnen leren, dat uitdagingen zorgen voor ontwikkeling en dat je moet blijven oefenen als iets niet direct lukt. Een growth mindset zorgt onder andere voor betere prestaties en voor meer veerkracht.

 

“Van een fixed mindset naar een growth mindset met deze tips”

 

Maar hoe kun je kinderen leren om de omslag te maken van een fixed mindset (‘ik kan het niet’, ‘het gaat me nooit lukken’) naar een growth mindset (‘ik kan dit leren’, ‘ik doe mijn best’)?

 

 

  • Laat kinderen kennismaken met succeservaringen

 

Laat kinderen het gevoel van succes ervaren. Op die manier wordt leren leuker, raken ze meer gemotiveerd en groeit het zelfvertrouwen. Dit betekent niet dat je kinderen makkelijkere taken moet geven dan ze aankunnen, juist niet. Het gaat erom dat je kinderen uitdaagt, zodat ze blijven leren en groeien. Kinderen ervaren het succesmoment intenser als een lastige opdracht lukt, dan wanneer ze een gemakkelijke taak kunnen afvinken.

 

  • Fouten maken is goed

Leer kinderen dat ze juist fouten mogen maken, omdat ze daarvan leren. Als ze hun best doen, dan falen ze nooit. Teleurstellingen horen bij het leven, daar kom je alleen maar sterker uit.

 

  • Geef feedback op het proces, niet op het resultaat

Je geeft als ouder je kind graag complimenten als hij een goed cijfer heeft gehaald. Belangrijk is wel dat je op de juiste manier een compliment geeft, namelijk op datgene waar hij direct controle over heeft. Dus niet: ‘Wat goed dat je zo’n hoog cijfer hebt gehaald!’ Je kind legt dan (onbewust) de lat voor zichzelf erg hoog, de volgende keer wil hij weer net zo’n goed cijfer. Zeg in plaats daarvan: ‘Wat heb jij hard geleerd voor die toets!’ Je geeft feedback op het proces, op het gedrag van je kind. Je kind zal de volgende keer weer hard zijn best willen doen, zonder gefixeerd te zijn op het eindresultaat.

 

No Comments

Post a Comment

WhatsApp chat